43 Comments

  1. hanza king
    hanza king

    Salam Encik Kamal,Saya duduk di Senawang,bolih saya tanya kat mana nak beli baja untuk tanam bunga mawar dan ubat sembur nye. Mahal ke ?

    April 10, 2009 at 10:21 am Reply
  2. admin (Listing owner)

    Salam hanza,

    Kedai Encik Kamal ada di Roha’s Rizqi Roses di SACC Mall Shah Alam. Tapi tak ada no telefon diberikan.

    April 10, 2009 at 11:17 pm Reply
  3. Puan Rafidah
    Puan Rafidah

    Salam buat semua pembaca..
    Saya peminat bunga mawar dan sering menghadapi masalah menjaga pokok tersebut agar sihat , sering berbunga dan tidak dimakan ulat atau daunnya yang sering kekuningan dan gugur atau bunganya semakin mengecil. Namun setelah mengikuti saranan dan nasihat yang dinyatakan oleh En Kamal, saya dapati bunga maear saya lebih segar, berbunga lebat malahan semakin membesar dengan sihat. Saya juga telah pergi ke SACC Mall dan membeli ubat sembur dan baja khas untuk mawar.

    Kini saya dalam usaha untuk menambah koleksi bunga mawar saya. Terima kasih atas panduan yang diberikan.

    July 16, 2009 at 11:17 pm Reply
  4. ida
    ida

    Salam…

    Saya dr Kedah..saya baru berjinak dgn pokok mawar ini sebagai hobi kerana minat yg mendalam kepada pokok ini, mcmana saya blh mendptkan baja khas utk pokok mawar, kalau perlu melalui pos tolong nyatakan jumlah.

    July 29, 2009 at 12:37 pm Reply
  5. ismaiah
    ismaiah

    salam
    en kamal saya tinggal di jb bagaimana saya boleh mendapatkan baja tu

    tq

    September 7, 2009 at 8:36 pm Reply
  6. norsita
    norsita

    salam. saya minat dengan pokok ros. masalahnya kebelakangan ini pokok ros saya
    sering daun nya kekuningan dan batangnya seperti dimamah kulat dan lama kelamaan
    ia hitam kekeringan. tolong bagi cara mengatasinya .

    September 25, 2009 at 3:53 pm Reply
  7. mieza
    mieza

    A’kum cik Kamal saya dari Kelantan dan amat meminati bunga ros. Namun saya berdepan dengan masalah daun gugur, bergulung dan kekuningan..saya berharap agar cik Kamal dapat membantu saya menyelesaikan masalah ini dan memberikan panduan penjagaan yang betul…kerana saya amat sayangkan bunga ros saya…macamana nak dptkan baja tu?bantulah saya…

    December 19, 2009 at 2:04 pm Reply
  8. wan napiah wan yusuf
    wan napiah wan yusuf

    saya sangat ber,minat dgn.mawar.mula beli bunga nya cukup banyak.selepas 2 terus kekuningan dan batang pokok kelihatan kering dan akhirnya mati

    January 26, 2010 at 12:29 pm Reply
  9. fatin nur syahira bt kasim
    fatin nur syahira bt kasim

    salam..br2 ni pokok ros saya mati..saya dapati ada ulat putih sebesar ibu jari di dalam tanah (bwh akar)lbh kurng 12 ekor..bgmn cara untk menanggani mslh ult d dlm tnh?

    February 25, 2010 at 12:58 am Reply
  10. alisa
    alisa

    kenapa lama kelamaan daun bunga mawar ni jadikerinting….bunganyanya pun tak cantik mngecil

    March 21, 2010 at 1:01 am Reply
  11. alisa qaseh qamarina
    alisa qaseh qamarina

    mula mula beli cantik.. daun macam daun pokok bunga ros plastik tapi lama lama dia berkerinting bunga jadi buruk.. macam idup segan mati tak mau pulok

    March 21, 2010 at 1:03 am Reply
  12. zul iskandar
    zul iskandar

    bagaimana keadaan pasaran bunga ros sekarang….ader permintaan tak.

    March 22, 2010 at 12:23 pm Reply
  13. mak dea
    mak dea

    saya suka tanam pokok bunga ros, masalah pokok tak hidup lama, kadang2 kecik hati jugak nak bela pokok bunga ros ni..macamana nak dptkan baja dan semburan tu..sebab saya tinggal di pantai timur..ada cara nak dptkannya tak?

    March 23, 2010 at 6:38 pm Reply
  14. fairos
    fairos

    saya baru berjinak dgn pokok bunga ros ni.. ade 3 pasu smua berlainan warna. saya syg sgt pokok ros saya tp x sampai sebulan daun & bunga jd layu. batang macam kering.. kenapa ye?

    April 7, 2010 at 11:24 pm Reply
  15. Rough
    Rough

    Saya seorang yang sangat meminati bunga mawar dan mempunyai 70 jenis dalam koleksi di laman saya. Dari 4 tahun pengalaman saya menanam, bunga ros memang memerlukan kasih sayang dan juga kesabaran. Banyak juga kaedah penanaman yg saya perolehi dari pengalaman yg membantu sesama peminat mawar.

    April 8, 2010 at 2:49 am Reply
  16. Eza
    Eza

    Saya sangat meminati bunga ros.Banyak pokok ros yang saya beli di kedai dan ada yang saya dapatkan di Cameron Highland. Tetapi setelah saya tanam, bunga yang keluar kecil, tidak sama sewaktu beli.Adakah penanaman pokok ros dipengaruhi oleh faktor cuaca? kerana kawasan tempat tinggal saya sangat panas.. Adakah perlu kita menggunting bunga yang telah kering di pokok?

    April 14, 2010 at 12:36 pm Reply
  17. Rough Rosa
    Rough Rosa

    Ya. Penanaman bunga mawar dipengaruhi faktor cuaca. Pokok ros yg dibeli dari cameron memerlukan layanan yg berbeza berbanding dgn pokok ros yg di beli dari nurseri tanah rendah. Sila ziarah ke blog saya untuk tips percuma penanaman dan penjagaan bunga Mawar di Malaysia.

    April 27, 2010 at 1:39 am Reply
  18. azim azhar
    azim azhar

    sy dah brpe kali tnm bunga ros tapi ta pnah hidup lama:( knp ye. tolong la beri tunuk ajar mengharap sesangat. saya nak hadiah kan kt mak syg nnti bunga tu.

    May 3, 2010 at 7:37 pm Reply
  19. noorazila
    noorazila

    saya kat trg…macamana nak dapatkan baja bunga ros yg en kamal buat tu..

    May 14, 2010 at 1:59 pm Reply
  20. rosnani musa
    rosnani musa

    akm.. macamana nak atasi masalah pokok bunga ros.. yang kurang berbunga.. bunga makin =mengecil.. daun brekerinting.. ada tompok tompok.. apa jenis baja yang terbaik dan racun yang sesuai..

    May 21, 2010 at 10:33 am Reply
  21. madam wong
    madam wong

    assalamualaikum dan salam sejahtera…
    saya memiliki koleksi bunga mawar…kuning…putih…pink..merah..pendek kata semua warna ada….saya guna baja khas mawar yg terdapat di pasar raya giant…setakat ni ok…berbunga kembang dan cantik….

    June 2, 2010 at 4:31 pm Reply
  22. yati mustafa
    yati mustafa

    nak beli baja khas dan ubat khas utk pokok bunga ros saya.berapa harga n bleh di poskan tak??

    saya ada menanam pokok bunga ros sederet jarak antara satu kira2 2 kaki…dan di sekeliling pokok di tanam pokok renek yg berbunga cantik apabila matahari menyinar saya gelarnya japanese roses (saya tidak tahu nama sebenar pokok tersebut).adakah pokok tersebut bleh mnganggu pertumbuhan pokok ros saya?? kerana pokok ros saya daunya kehitaman dan bergulung berkedut..tidak lebar n belalng ulat gemar memakan bunga termasuk kudip bunga yg br bertunas…tolong beri nasihat tq…

    June 16, 2010 at 11:03 pm Reply
  23. Azni Ibrahim
    Azni Ibrahim

    Salam En. Kamal,

    Kenapa bunga ros yang saya tanam, daunnya menjadi kekuningan dan gugur. Bunganya pula menjadi layu. Seolah-olah menunggu masa untuk rebah ke bumi.
    Sedangkan saya dah beri baja organik, siram 2 kali sehari dan letak di tempat yang kena terus cahaya matahari.

    Tolong nasihat agar bunga ros saya sempat di selamatkan.

    TQ

    June 24, 2010 at 11:17 am Reply
  24. ina
    ina

    betul ke tak bole siram betul2 kat bunga nanti akan menjadi kehitaman

    August 14, 2010 at 12:34 pm Reply
  25. sharifah
    sharifah

    Salam. saya di Melaka. Mcm mana nak dpat kan baja tuk ros tu.

    August 28, 2010 at 8:51 am Reply
  26. Salami Simon
    Salami Simon

    Salam, lebih 4 tahun saya dan suami mengumpul pelbagai jenis mawar, sayangnya semuanya tidak kekal lama. Memang benar ros / mawar perlu kasih sayang kerana saya dapati diawal pengumpulan pokok tersebut, setiap hari kami belek, siram & bubuh baja, hasilnya sangat memuaskan. Bunganya cantik, daunnya subur dan damai mata memandang. Akhir2 ini kami sibuk dgn kerja,serta ketiadaan pembantu rumah menyebabkan satu demi satu pokok ros kami mati…. rasanya lebih 20 jenis ros kami telah kumpul dr pelbagai tempat telah lenyap dr taman kami yg semakin gersang & terbengkalai….saya ingin memulakan kembali hobi ini ….

    October 9, 2010 at 11:27 am Reply
  27. haji sarawak
    haji sarawak

    saya minat bunga ni dari dulu, tp bila tanam tak menjadi. anak kecil saya tanam dari biji – hidup tapi bila dah besar sikit semuanya mati. saya tanam dari dahan yang dicantas, hidup juga tapi tak lama dia mati. sudah kerap saya cuba. macam mana nak tanam ni?tk en Kamal, memberi banyak panduan khususnya baja dan penyiraman.

    November 8, 2010 at 7:48 am Reply
  28. Effa
    Effa

    Salam, sy amat berminat dengan tanaman bunga ros. macam mana nak dapatkan baja untuk bunga ros yang encik kamal hasilkan… mungkin boleh dihantar melalui pos.

    November 10, 2010 at 11:41 am Reply
  29. Rahimah Karim
    Rahimah Karim

    Cuba beli @ cari baja ros di mudah.com Saya dah cuba guna baja dari Puan Hani dan terbukti berkesan baja nya.

    November 15, 2010 at 10:16 pm Reply
  30. seri
    seri

    salam, sya ada pokok ros kampung, mula2 bli cinonit je, lama2 sya jga makin bertmabah2 branches dan selalu berbunga. bisala, sya siram ngan air beras je tiap kali masak. masalahnya, pkok tu makin meninggi, btang pkok tu makin tinggi, bunga2 keluar kat ujung pastu batang condong ke bwah je. cuma nak dpatkan cara sihatkan lagi poko ros sya tu. memang wangi dan cantik sgt..:))

    January 4, 2011 at 5:46 pm Reply
  31. HARUN
    HARUN

    saya ada tanam pokok bunga ros ,tapi ia layu, batang jadi hitam.saya rasa dah kena kulat reput akar dan jadi layu dan kering, tak dapat diselamatkan lagi. saya nak tahu bagaimana cara nak hapuskan penyakit kulat reput akar ni.tolong beri tip untuk saya.

    January 23, 2011 at 3:19 pm Reply
  32. Enalin
    Enalin

    Saya baru saja mula menaman pokok bunga ros, tetapi saya ada masalah dengan baja, kalau saya nak beli baja dengan tuan bagaimana caranya?

    January 27, 2011 at 4:44 pm Reply
  33. iman
    iman

    assalamualaikum..

    saya peminat bunga ros,masalah saya seperti u all lah..daun berkerinting,bunga mengecil.insya allah dengan tips yg di berikan oleh u all di harap dpt membantu agar ros sy kembali segar…

    April 8, 2011 at 12:01 pm Reply
  34. hadi hasnul
    hadi hasnul

    saya memang sangat fanatik dengan bunga mawar sejak di bangku sekolah. banyak kali sudah saya tanam bunga mawar tapi tidak berhasil… mati la 2.. he.. he… tetapi sejak 3 bulan yang lalu mawar yang saya tanam sudah mula menjadi. tumbuh dengan segar dan sentiasa berbunga. koleksi masih sedikit. namun saya akan berusaha untuk mendapatkan koleksi kegemaran saya.
    nak dapatkan bunga mawar di sekitar kelantan agak mudah. tetapi baja dan ubat khas untuk pokok mawar yang susah nak dapat atau dibeli dikelantan. saya tinggal di daerah bachok kelantan.
    boleh tak sesiapa yang sudi bantu atau bagitau mana nak dapat(beli) baja dan ubat khas untuk pokok mawar…
    sangat berharap kerana bersemangat nak tanam lagi. sebelum ni tak pernah hidup apetah lagi nak menghayati keindahan dan kecantikan bunga ni…

    May 2, 2011 at 5:04 pm Reply
  35. nur izzati
    nur izzati

    nama emak saya rose saya sayang dia .macam mana nak tumbuhkan bunga rose. susahtak nak tumbuhkan bunga????????

    May 14, 2011 at 5:34 pm Reply
  36. amy
    amy

    assalamualaikum,
    adakah ditempat En. Kamal ada jual bunga mayang sari
    tq

    August 8, 2011 at 12:18 pm Reply
  37. khatijah osman
    khatijah osman

    Salam, saya tinggal di Melaka, selain dari kedai di SACC Mall dimanakah saya boleh perolehi baja bunga ros tersebut di Melaka??

    January 27, 2012 at 11:57 am Reply
  38. Lini
    Lini

    Saya baru beli bunga ros.masa saya beli bunga tu elok je..tp bila berada dalam jagaan saya, daun bunga yang berada di bahagian bawah tu menjadi kuning dan ada yang kering walaupun masih berwarna hijau.kuntum bunga yang baru nak bertunas juga menjadi kuning sedangkan dahan dimana kuntum tu bertunas tetap berwarna hijau..Apa sebenarnya masalah yang menyebabkan fenomena ini?

    February 10, 2012 at 2:36 am Reply
  39. liza jb
    liza jb

    A’kum…….saya dari johor.says mula menjinkkn diri menanam pokok mawar.kini saya hendak membeli Baja Dan semburan organik.bagaimana hendak saya membelinya,

    March 8, 2012 at 10:55 pm Reply
  40. hazleen
    hazleen

    Saya berasal dari kedah. Bagaimana untuk saya mendapatkan produk dari kedai En. Kamal?

    April 24, 2012 at 10:50 pm Reply
  41. ana dhiana
    ana dhiana

    betul la…..ssh la cari sesuatu…

    August 6, 2012 at 9:55 pm Reply
  42. lyn shaien
    lyn shaien

    saya dr penang,saya memang cintakan ros.saya mempunyai banyak koleksi ros bermacam2 warna,time beli 2 cantik je.tp dlm beberapa bulan bunga menjadi semakin kecil dan pokok menjadi kurus..saya tak tahu camne nak buat…

    April 24, 2013 at 7:14 pm Reply
  43. Anabellechoi
    Anabellechoi

    Saya berminat tanaman bunga ros.Ada tak kursus khas utk tanaman ni?

    May 2, 2013 at 12:02 pm Reply

Leave a Reply